​​​​​​​Konrad Myhr startade i slutet på 50-talet Konrad Myhrs Åkeri. Det började småskaligt genom att Konrad i slutet av 40-talet, köpte sin bror Anton Myhrs lastbil. En Chevrolet 38:a. Jobben var få, och kunderna var främst bybor som behövde hjälp med vedkörning. Så småningom fick byborna problem att snabbt få ner färsk mjölk från vallarna vid Mittåkläppen, till byn. Någon framkomlig väg fanns inte på den tiden, så Konrad köpte en Willysjeep och blev därmed mjölkkörare på fjället.
gammal-lastbilgammal-lastbil-2
Konrad gifte sig 1945 med Jenny Elfberg från Tänndalen och tillsammans fick de tre söner, Kurt, Åke och Sören. Samtliga har arbetat med Konrad i företaget. I slutet av 50-talet utökade man till två bilar i samband med inträdet i lastbilscentralen Härjelast. Då var det mycket virkeskörning på upplag samt jobb i och med den stora utbyggnaden av kraftverken i Härjedalen. 

Åkeriet växte och satsade på att kunna erbjuda mer kompletta entreprenader. I takt med att västra Härjedalens turismutbyggnad tog fart på 70-talet utvecklades Myhrs Åkeri till att kunna erbjuda vägbyggnationer, grusleveranser, grävarbeten och planering av husgrunder.

Under senare delen av 70-talet utökade man även med en renhållningsbil i Funäsdals-området. Yngste sonen Sören, sedermera VD, berättar att man tidigt ville satsa på återvinningstransporter eftersom att köra sopor till en tipp i längden inte kändes hållbart för miljön. Detta byggde således grunden till det som är Myhrs Åkeri idag.